24/12/2023

Op 10 december 2023 organiseerde Lionsclub Renkum-Airborne voor de 10e keer de Kerst- en Wild Fair op Kasteel Doorwerth. Het evenement bracht een recordaantal van 3350 bezoekers samen,  resulterend in een indrukwekkende opbrengst van ruim €15.000 voor twee goede doelen: Stichting Help Afghanistan en de Plastic Soup Foundation.

Voor de Lionsclub Renkum-Airborne draait de 2e zondag van december al 10 jaar om de Kerst- en Wild Fair op Kasteel Doorwerth. Dit sfeervolle evenement biedt bezoekers een uitgebreide selectie op het gebied van lifestyle en culinaire hoogstandjes, waaronder diverse lekkernijen, wijnen, mode, sieraden, kunst, interieuritems en meer. Bovendien is er voor zowel jong als oud altijd amusement aanwezig.

Recordaantal bezoekers

Ondanks sombere voorspellingen bleef het weer gunstig, wat resulteerde in een ongelooflijk drukbezochte fair. "Het was bijna een verrassing," lachte Linda van Eerden, huidige President van Lionsclub Renkum-Airborne, "maar het bleef droog en de bezoekers stroomden toe." Al gelijk vanaf de opening om 11.00 uur was het druk, zelfs resulterend in een file richting het kasteel. Een totaal van 3350 bezoekers kwam opdagen, een significant verschil met het record van vorig jaar, dat waren er toen 1900. Alle bezoekers werden verwelkomd met een warme glühwein of chocolademelk. "Het was even hard werken voor onze leden om al die dranken op te warmen," vertelt Laura Kaper, lid van de Kerst- en Wild Fair commissie van de Lionsclub. "In combinatie met de dranken die werden verkocht bij onze taartenkraam, hebben we in totaal 90 liter glühwein en 83 liter chocolademelk uitgeserveerd."

Sfeervol amusement

Ondanks de drukte was de sfeer geweldig," vertelt Linda. Niet in de minste plaats door al het aanwezige amusement. "Van de jachtmelodieën van de Jachthoornblazersgroep tot de prachtige optredens van Popkoor De Koorsprong, het duo Perfect Blend en de band Blues Based, het was een feest voor iedereen." Zo was er dit jaar ook veel amusement voor kinderen, zoals popcorn bakken met Scouting OPV-Schoonoord, waarbij maar liefst 5 kilo popcorn werd gepopt. En het poppentheater Sjasksoeka, waar kinderen meegenomen werden in een heksenavontuur op het kasteel.

Indrukwekkende opbrengst

"Met een recordaantal bezoekers behaalden we een opbrengst van ruim €15.000," verklaart Linda trots, "ondanks extra kosten en lagere toegangsprijzen." Ze vervolgt: "Deze opbrengst gaat naar twee goede doelen: het kippenboerderijenproject van Stichting Help Afghanistan, om arme gezinnen zelfvoorzienend te maken, en de Plastic Soup Foundation. Onze bijdrage voor dit laatste doel richt zich op het educatieprogramma ter bevordering van bewustwording over plasticvervuiling."

Laura voegt toe: "Daarnaast zijn we verheugd met het behalen van een recordbedrag van ruim €2.500 via onze eigen taartenkraam, waar we zelfgebakken taarten, glühwein en koffie verkochten."

Dankbaar

Laura legt uit: 'Het organiseren vergt altijd veel inspanning, maanden van voorbereiding zijn nodig. Maar het is prachtig om te zien dat lokale ondernemers en exposanten inmiddels moeiteloos de weg naar ons vinden. Hun steun is hartverwarmend. Vooral de interesse van exposanten was enorm; we hebben meer aanmeldingen dan ooit gehad. We zijn enorm dankbaar voor de steun van onze trouwe sponsoren, exposanten en bezoekers, zonder wie dit succes niet mogelijk zou zijn geweest.'"

De Lionsclub Renkum-Airborne bedankt iedereen hartelijk en wenst iedereen warme en gezellige feestdagen toe!